Wat kun je doen als je inspanningen om inclusief te zijn mislukken?
Als HR-deskundige en expert op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie, weet Daisy Auger-Dominguez dat woorden ertoe doen. Ze weet ook hoe moeilijk het is altijd de juiste woorden te vinden. In je pogingen om inclusief te zijn en onrechtvaardigheid te vermijden, kun je anderen onbedoeld kwetsen. Hoe je vervolgens reageert, is cruciaal.
Vorig jaar stuurde Auger-Dominguez een mail naar de hele organisatie, waarin ze antisemitisme en islamofobie aan de kaak stelde. Een paar dagen later ontving ze van een aantal Arabische en Palestijnse medewerkers een reactie. In hun mail boden ze haar een aanvullend perspectief op wat ze geschreven had. Ze waren teleurgesteld dat Auger-Dominguez een bepaald artikel als bron had gebruikt en lieten haar weten waarom.
In haar pogingen inclusief te zijn, zorgde zij er juist voor dat sommige medewerkers zich buitengesloten voelden. Auger-Dominguez erkende haar fout en zei dat ze dat artikel aan hen had moeten voorleggen. Ze verontschuldigde zich en beloofde het de volgende keer beter te doen.
Als je in je pogingen inclusief te zijn en onrecht aan de kaak te stellen per ongeluk iemand of een groep mensen kwetst, stelt Auger-Domingues in haar artikel, zijn er manieren om dit aan te pakken en er tegelijkertijd een positieve leerervaring van te maken.
Erken je verantwoordelijkheid Erken de verantwoordelijkheid voor wat je zei, deed of juist niet deed. Bied je excuses aan en zet je in om het beter te doen. Toon je bereid de dialoog aan te gaan en te leren van je fouten.
Creëer ruimte voor dialoog, leer en wees nederig Gebruik je fout om een andere cultuur of een ander standpunt beter te begrijpen. Creëer een dialoog over verschillende D&I-onderwerpen. Zo bouw je een klimaat op waarin emoties worden geuit en vergiffenis mogelijk is.
Modelleer moeilijke gesprekken Zorg ervoor dat iedereen in je organisatie weet dat het veilig en nuttig is te tonen wie ze zijn en te delen waar ze mee worstelen. Laat zien dat het oké is om fouten te maken.
Bel een vriend Als je een moeilijk gesprek moet voeren en daar tegenop zie, neem dan contact op met vrienden en/of collega’s. Weet je niet zeker of je het ‘juiste’ zegt of doet, vraag deze mensen om raad.
Zet door als je een fout maakt Het is normaal overweldigd te worden door de angst om fouten te maken, het verkeerde te zeggen of niet genoeg te (kunnen) doen. Onthoud: bij een misstap is hoe je reageert belangrijker dan wat je gedaan hebt.
De weg naar het creëren en in stand houden van een inclusieve cultuur zal nooit vrij zijn van obstakels of fouten, concludeert Auger-Dominguez. Neem je verantwoordelijkheid en zet door.
Over dit artikel
Bron van dit artikel is de website van Harvard Business Review en geschreven door Daisy Auger-Dominguez. Auger-Dominguez is Chief People Officer bij VICE Media and auteur van het onlangs verschenen Inclusion Revolution: The Essential Guide to Dismantling Racial Inequity in the Workplace.
Bij ASML hebben ze een neurodivergent medewerkersbestand. Dit is goed voor de innovatiekracht, want mensen met bijvoorbeeld autisme of ADHD presteren bovengemiddeld in o.a. analytisch denken en logica.
Neurodivergente werknemers worden vaak als anders gezien en voelen zich hierdoor minder thuis in een organisatie. Hoe kun je hier als werkgever mee omgaan en waar moet je rekening mee…
Willen we meer vrouwen in technische rollen, dan hebben we de steun van mannelijke bondgenoten nodig. Het is een van de lessen die Sahar Yadegari leerde in haar eerste jaar…