de Volkskrant

Opinie: Glazen plafond? Ambitieuze vrouwen worden al veel eerder gedwarsboomd

Waarom bereiken vrouwen minder vaak de top op het werk? Om een antwoord te krijgen op deze vraag moet je verder naar beneden kijken. In eerdere lagen haken vrouwen al af, omdat ze minder serieus worden genomen dan hun mannelijke collega’s. Organisatiepsycholoog Marlies Brenters schreef er een opinie over in de Volkskrant.

Uit het rapport ‘Women in the workplace 2022’ blijkt dat in de huidige arbeidsmarkt meer vrouwen weggaan bij bedrijven en van baan wisselen. Het is zelfs zo dat voor elke vrouw die promotie maakt er twee het bedrijf verlaten. Meer uit het rapport:

  • Onderin stromen ongeveer evenveel mannen als vrouwen in.
  • Aan de top maar 1 vrouw op 3 mannen.
  • Grootste opstakel voor vrouwen: de stap naar leidinggevende. Uitval is hier al jaren het grootst.
  • Voor elke 100 mannen die een promotie krijgen, zijn dat 87 vrouwen.

Oorzaken uitval

Waar lopen vrouwen tegenaan als ze hogerop willen komen:

  • Ontoereikende arbeidsvoorwaarden voor combineren werk en privé.
  • Niet serieus genomen en onderschat worden.
  • Vrouwen worden twee keer vaker dan mannen aangezien voor een junior en moeten zich harder bewijzen.
  • Bepaalt gedrag van een vrouw, zoals doelgericht en daadkrachtig zijn worden negatiever gewaardeerd dan hetzelfde gedrag van mannen.

Gelijke kansen mannen en vrouwen

Voorheen was het advies aan vrouwen zich aan te passen aan het bedrijf om hogerop te komen. Tegenwoordig werkt dit niet meer. Vrouwen verwachten dat bedrijven zorgen voor goede randvoorwaarden om optimaal te kunnen werken. En waarin het speelveld om in te werken voor mannen en vrouwen gelijk is. Heeft een bedrijf dit niet goed geregeld, dan gaan ze weg en kiezen ze voor een baan waarbij dit wel goed geregeld is.

Het beeld dat vrouwen de top niet bereiken, omdat ze niet ambitieus genoeg zijn en voor de kinderen willen zorgen klopt dus niet. Ze nemen alleen geen genoegen meer met een werkomgeving waar ze hun ambitie niet kwijt kunnen.

Over het artikel

Deze opinie werd geschreven door organisatiepsycholoog Marlies Brenters in opdracht van de Volkskrant.

Gerelateerde artikelen

Taskforce Diversiteit & Inclusie

Werkgroepbijeenkomst #5: Allyship en advocacy

Hoe ben je een goede bondgenoot en waarom is dit zo belangrijk? We gingen hierover samen met de werkgroep D&I in gesprek onder leiding van Roos van Dalen van Deloitte…
MT/Sprout

Signalen van het werken in een mannenorganisatie

Het aandeel vrouwen in leidinggevende posities groeit langzaam, maar nog steeds staan tegenover elke 'topvrouw' zes mannen. Marguerite Soeteman-Reijnen bespreekt in dit artikel vier signalen die een mannenorganisatie kenmerken.
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Hoe creëer je een familievriendelijke bedrijfscultuur?

Hoe kan de overwegend mannelijke en witte digitale sector diverser en inclusiever worden? In dit artikel: het creëren van een familievriendelijke bedrijfscultuur. Succesvolle techbedrijven delen praktische tips en best practices.