Leeftijdsdiversiteit: vijf generaties op de werkvloer
‘Echt een generatiedingetje’. Een verzuchting die je vast weleens voorbij hebt horen komen op kantoor. Niet zo gek, als je bedenkt dat er voor het eerst in de geschiedenis vijf (!) generaties tegelijk aanwezig zijn op de werkvloer. Hoe zorg je dat jong en oud elkaar niet tegenwerkt- maar juist versterkt? Hoog tijd voor generatiemanagement: een frisse en inclusieve blik op leeftijdsdiversiteit.
De arbeidsmarkt vergrijst én ongroent
Veel mensen denken bij ‘diverse teams’ aan teams waarin ook vrouwen en mensen van kleur gerepresenteerd zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om naar de factor leeftijd te kijken. Vanwege de vergrijzing is de spanning op de arbeidsmarkt nu ongekend hoog. Terwijl het aantal werkende zestigplussers blijft stijgen, zijn er juist minder starters die de arbeidsmarkt betreden.
Deze ‘ontgroening’ uit zich ook in de ICT-sector in een schreeuwend personeelstekort. We zien die trend terug in heel Europa; naar verwachting krimpt de werkende bevolking in Europa tot 2050 met 95 miljoen mensen. Hoe zorg je ervoor dat je digitale bedrijf relevant blijft en ondanks de krapte toch jonge werknemers aantrekt en bestaande werknemers vasthoudt? Een blik op de waardesystemen van de verschillende generaties geeft inzicht in wat zij verwachten en hoe ze het beste tot hun recht komen.
Gen Z
Zo wil Generatie Z (2000 – 2014) over het algemeen flexibeler werken en heeft een hoge mate van sociaal bewustzijn. In plaats van geld, status en macht draait het waardesysteem van Gen Z om de vier p’s: people, planet, profit en pleasure. Als een bedrijf niet betekenisvol is, kijken jonge mensen verder. Of besluiten er even te werken, en als ze genoeg geleerd hebben, gaan ze weer weg.
Vijf generaties op de werkvloer
Generatie
Geboren tussen
Eigenschappen
Babyboomers
1940-1945
Loyaal en idealistisch
Generatie X
1955-1969
No-nonsense, verbindend
Pragmatische generatie
1970-1984
Resultaat gericht
Generatie Y (millenials)
1985-1999
Open, gelijkwaardig
Generatie Z
2000-2014
Digitaal sterk, schakelt snel
Natuurlijk zijn de verschillen binnen generaties soms nog groter dan die ertussen. Zie de tabel hierboven dan ook meer als een theoretische leidraad die helpt verschillen
Generatie X
Hoewel organisaties steeds diverser zijn, blijven leiders en managers qua leeftijd nog vaak een vrij homogene groep. Meer dan de helft van alle leidinggevenden is geboren tussen 1955- 1969. Deze Generatie X is opgegroeid met het model van een vastomlijnde vergadercultuur, negen-tot-vijf-mentaliteit, salarisschalen gericht op leeftijd en een traditionele hiërarchie.
Maar in de snel veranderende technologische wereld draait het juist om flexibiliteit en innovatie. Daarnaast is ook de samenleving – de gebruikers van de ICT-diensten – ondertussen veel diverser dan toen Generatie X opgroeide. Juist daarom is het voor digitale organisaties belangrijk om de nieuwe generatie, die deze waarden vertegenwoordigen, binnen te halen (en zo doe je dat).
Kennis en ervaring delen
Maar het aannemen van nieuw talent moet niet leiden tot het uitsluiten van senior talent. Want juist babyboomers en Generatie X verlaten vaak de werkplek, omdat zij het gevoel hebben niet genoeg waardering te krijgen. Belangrijk voor deze generaties is dat zij zich kunnen blijven ontplooien. Investeer daarin en koppel hen aan jongere werknemers, zodat zij hun kennis en ervaring uitwisselen. Op deze manier bevorder je een inclusieve cultuur, waarbij de verschillende kwaliteiten van de generaties elkaar versterken.
Als je kijkt naar de generatieprofielen, dan valt het op dat zowel Gen Z als Gen Y en de babyboomers veel waarde hechten aan een verbonden en inclusieve cultuur op het werk. Laat de oude en de nieuwe garde via mentorship samenwerken en van elkaar leren. Zorg ook dat jongeren mee kunnen denken met managementteams, en laat een diverse leeftijdsgroep samen met de gevestigde orde D&I-activiteiten organiseren.
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is iedere generatiegroep op de arbeidsmarkt nu hard nodig. Ken dus de verschillende behoeften van je werknemers en weet hoe je die het beste inzet.
Tips voor de werkgever om Generatie Z en millenials langer te behouden. De reden waarom zij willen wisselen van baan? Het leven moet waardevol en betekenisvol zijn.
Steeds meer IT-bedrijven focussen tijdens het wervingsproces op vaardigheden in plaats van op titels en diploma’s. Dit heet competentiegericht werven en heeft de potentie om het personeelstekort en het diversiteitsprobleem…