Equileap

Hoe scoren de 100 grootste bedrijven op gendergelijkheid?

Onderzoeksbureau Equileap scoorde de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland op gendergelijkheid. Dat levert interessante inzichten op. Hoe doen Nederlandse bedrijven het internationaal? En is er verbetering zichtbaar?

Equileap kijkt jaarlijks hoe 4000 bedrijven wereldwijd het doen op het gebied van gendergelijkheid. Ze gebruiken daarvoor 19 criteria als de verhouding man-vrouw op de werkvloer, de grootte van de loonkloof, betaald ouderschapsverlof en het beleid tegen seksuele intimidatie.

Dit alles telt voor 2021 op tot een overall score van 43% voor de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Dat is een mooie verbetering ten opzichte van de 37% in 2020. Toch zijn er nog genoeg verbeterpunten.

Enkele opvallende resultaten op een rij

  • Er zijn nog steeds meer CEO’s die Peter heten (5) dan vrouwelijke CEO’s (3).
  • Het best presterende bedrijf in Nederland (Wolters Kluwer) scoort slechts 3 procentpunten lager dan het beste bedrijf wereldwijd (het Noorse DNB).
  • Geen enkel bedrijf heeft de loonkloof gedicht. 86% van de bedrijven publiceert geen informatie over hun loonkloof.
  • Geen enkel bedrijf biedt meer dan de verplichte 16 weken ouderschapsverlof.

Naar aanleiding van deze uitkomsten is er een vertaalslag gemaakt tussen beleidsdoelen en praktische toepassing om de link tussen wetenschap en praktijk vorm te geven: handreiking SMART-doelstellingen.
Equileap publiceerde in 2021 ook voor het eerst een top-25 van de best scorende bedrijven. Voor de digitale sector pakken NLdigital-leden Ordina en KPN een mooie plek in de top-10.

Over het onderzoek

Equileap legt jaarlijks wereldwijd 4000 bedrijven langs de meetlat van hun Gender Scorecard™. Voor Nederland keken ze naar de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven. De bedrijven worden getoetst op 19 criteria. Het rapport toont de belangrijkste bevindingen, plus een top-25 van de best scorende bedrijven. Bron van dit artikel is de website van Equileap.

D&I content voor de Taskforce?

Heeft jouw bedrijf een inspirerend Diversiteit & Inclusie (D&I) artikel, best practice, onderzoek, video, tool etc en wil je daar graag meer zichtbaarheid aan geven? Vul onderstaand formulier in en wij plaatsen het op de Taskforce D&I website. Op deze manier bieden wij meer publiciteit voor jouw bestaande D&I initiatieven.

Dit artikel is geplaatst op 20 oktober 2021.

Gerelateerde artikelen

Diversity Day: Concrete stappen naar een inclusievere organisatie

Streven naar een inclusieve werkvloer is één, maar hoe krijg je het concreet voor elkaar? Hoe krijg je alle neuzen...
MT/Sprout

Signalen van het werken in een mannenorganisatie

Het aandeel vrouwen in leidinggevende posities groeit langzaam, maar nog steeds staan tegenover elke 'topvrouw' zes mannen. Marguerite Soeteman-Reijnen bespreekt in dit artikel vier signalen die een mannenorganisatie kenmerken.
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Dit was de kick-off van Werkgroep DEI 2024

Hoe werken we samen aan een meer diverse en inclusieve digitale sector? Die vraag stond centraal tijdens de kick-off van de derde editie van de Werkgroep DEI en de Taskforce…