Diversiteit & Inclusie in de praktijk bij Ericsson
Elke maand presenteert een lidbedrijf van NLdigital haar projecten voor (meer) Diversiteit en Inclusie. Ericsson trapt af! Everth Flores (Algemeen Directeur) en Paula Olivacce (HR-directeur) van Ericsson in Nederland vertellen over hun cijfers, delen succesvolle best practices en de plannen voor de komende jaren.
Diversiteit en Inclusie bij Ericsson: hoe staat het ervoor?
Everth: “In Nederland hebben wij ongeveer 700 medewerkers: 18% vrouw, 82% man. En over diversiteit gesproken: ons personeel heeft 43 verschillende nationaliteiten. Deze diversiteit vind je terug in de samenstelling van de verschillende projectteams. Door het organiseren van ‘Potluck’ events, waarbij iedereen eten meebrengt uit zijn eigen cultuur, leren we van elkaars afkomst en gaan we het gesprek met elkaar aan.”
“De gemiddelde leeftijd bij Ericsson Nederland is 48 jaar”, vertelt Everth. Paula voegt eraan toe dat bij Ericsson Nederland een groep 50-plussers werkt met veel kennis, die ze natuurlijk graag behouden. Tegelijkertijd zijn ze bezig met de transitie om meer jongere mensen aan het bedrijf te verbinden. Paula: “Als de oudere generatie in de toekomst weggaat, moet er een juiste overgang zijn voor de jongere generatie. Daarom laten wij de jongere generatie, met de oudere generatie meelopen, zodat deze van elkaar leren. Onze doelstelling is om diversiteit in onze werkpopulatie te creëren, zowel qua leeftijd als geslacht. Voor sommige functies is dat lastiger omdat je te maken hebt met de ervaringen en de kwaliteit van de mensen.”
Paula legt het vacatureproces uit van de recruitmentafdeling binnen Ericsson: “Als we alleen reacties krijgen van een bepaalde leeftijdscategorie of alleen van mannen, dan vragen wij of de recruiters in hun werving de doelgroepen aanspreken waar we behoefte aan hebben. Het is belangrijk dat diverse kandidaten op de arbeidsmarkt ons vinden. Recruitment houdt in de wervingsteksten rekening met de doelgroep die we op dat moment zoeken. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat als iemand intern solliciteert, deze persoon altijd op gesprek mag komen. Iedereen heeft gelijke kansen.”
Wij vinden gelijkheid belangrijk en handelen hiernaar doordat we steeds meer cijfers hebben omtrent diversiteit, leeftijd en geslacht.
Paula Olivacce, HR-directeur Ericsson
Succesvolle projecten voor Diversiteit en Inclusie
Meer begrip voor elkaar door de D&I Ronde Tafel
Everth: “De D&I Ronde tafel is een initiatief waarbij we vanuit verschillende perspectieven naar diversiteit kijken. Medewerkers kunnen hier vrijwillig aan deelnemen. We nodigen verschillende sprekers uit om het onderwerp diversiteit open met elkaar te bespreken. Dit initiatief startte klein, en is succesvol geworden doordat het voor iedereen toegankelijk is, er brede interessante onderwerpen worden besproken en iedereen de mogelijkheid heeft om zijn ideeën en mening te delen. Dit past binnen onze ‘Speak Up’ cultuur. Wij zorgen dat het niet uniek is, maar juist normaal.”
Jonge professionals aan het woord
Een ander succesvol D&I-project zijn de Jonge professionals vertelt Everth. “De jonge professionals komen binnen via een stageprogramma of direct vanuit school. Als we ons niet ontfermen over deze nieuwe medewerkers dan raken ze makkelijk verdwaald. Daarom hebben wij een Young Ericsson Professional community gecreëerd binnen onze organisatie. We nodigen de jonge professionals uit en moedigen ze aan om tijdens vergaderingen hun ideeën te delen. Dit stimuleren wij omdat de jonge professionals een nieuw perspectief hebben binnen de organisatie.”
Everth vervolgt: “Een ander mooi voorbeeld is +31 Ericsson. Dit is een groep van Ericsson-werknemers met een passie voor technologie. Zij hebben vrijwillig een community opgericht, genaamd ‘+ 31 Ericsson’, (gerelateerd aan de +31 Nederlandse telefoon landcode), om samen nieuwe technologieën te verkennen, naast hun dagelijkse werk. De studenten die bij ons komen stagelopen of afstuderen werken nauw samen met deze groep werknemers om hun kennis, ervaring, energie en nieuwsgierigheid te bundelen en te werken aan opkomende technologieën en nieuwe innovaties.”
Paula: “Onze grootste uitdaging is om de buitenwereld te laten zien wie we werkelijk zijn. En het beeld te ontkrachten van Ericsson het bedrijf dat mobiele telefoons maakt, want we zijn véél meer dan dat. Wij willen de aantrekkingskracht hebben zoals andere bedrijven in de techniek hebben voor de jongeren. Bij ons kun je flexibel werken en telt iedere stem mee. Ideeën worden gedeeld. We zijn een innovatief en uitdagend bedrijf om voor te werken. Alleen zijn we nog niet zichtbaar genoeg.”
Everth: “Om de jonge professionals beter te begrijpen hebben we een aantal medewerkers die parttime professor zijn en les geven op de universiteit. Deze collega-professors helpen ons constant de volgende generatie beter te begrijpen en met ze in contact te komen. Daarnaast mogen deze collega-professors gebruik maken van de faciliteiten van Ericsson, zoals een klas meenemen naar ons bedrijf.”
“Om onder de aandacht te komen bij de jonge professionals hebben wij o.a. een samenwerking met de universiteit van Maastricht”, vertelt Paula trots. “De beste studenten mogen naast hun studie twee jaar, 20 uur per week, stagelopen bij ons. Na deze periode gaan de studenten terug naar de universiteit. Dit inspireert medestudenten om stage te lopen bij Ericsson en draagt bij aan onze naamsbekendheid binnen deze doelgroep. ”
De belangrijkste doelstelling voor Ericsson
Everth: “Wij, Ericsson Nederland, willen 25% vrouwelijke medewerkers in 2030. Om dit te bereiken gaan wij door met alle ingezette activiteiten. Maandelijks kijken wij naar de cijfers met de desbetreffende managers en waarborgen we dat D&I overal bespreekbaar is.”
Paula vult aan: “Daarnaast willen wij ons meer gaan verdiepen in gelijke betalingen, dat vinden wij heel belangrijk. Wat we tot nu toe in zijn algemeenheid hebben gezien, zitten er weinig verschillen tussen. Maar meten is weten. Wij vinden gelijkheid belangrijk en handelen hiernaar doordat we steeds meer cijfers hebben omtrent diversiteit, leeftijd en geslacht.”
D&I content voor de Taskforce?
Heeft jouw bedrijf een inspirerend Diversiteit & Inclusie (D&I) artikel, best practice, onderzoek, video, tool etc en wil je daar graag meer zichtbaarheid aan geven? Vul onderstaand formulier in en wij plaatsen het op de Taskforce D&I website. Op deze manier bieden wij meer publiciteit voor jouw bestaande D&I initiatieven.
Britt Breure, HR-directeur bij AFAS legt uit hoe ze met kleine stapjes diversiteit meer context en inhoudt geeft en tegelijkertijd tastbaar maakt voor heel AFAS.
Hoe kan je ongewenste omgangsvormen op het werk voorkomen? Bibi Schmidt, oprichter van Blue Feniks legt de effecten uit van op tijd signaleren en geeft tips.